Ir al contenido principal

New Andean Books

Via Ann Peters, llegan unas notas bibliograficas que asumimos son de Dan Sandweiss


> The Lettered Mountain: A Peruvian Village’s Way with Writing
> Author(s): Frank Salomon, Mercedes Nino-Murcia
> 2011
> http://www.dukeupress.edu/Catalog/ViewProduct.php?productid=6996&viewby=author&lastname=Salomon&firstname=Frank&middlename=&sort=newest
>
> Description
> Andean peoples joined the world of alphabetic literacy nearly 500 years ago, yet the history of their literacy has remained hidden until now. In The Lettered Mountain, Frank Salomon and Mercedes Niño-Murcia expand notions of literacy and challenge
> stereotypes of Andean “orality” by analyzing the writings of mountain villagers from Inka times to the Internet era. Their historical ethnography is based on extensive research in the village of Tupicocha, in the central Peruvian province of
> Huarochirí. The region has a special place in the history of Latin American letters as the home of the unique early-seventeenth-century Quechua-language book explaining Peru’s ancient gods and priesthoods. Granted access to Tupicocha’s surprisingly
> rich internal archives, Salomon and Niño-Murcia found that legacy reflected in a distinctive version of lettered life developed prior to the arrival of state schools. In their detailed ethnography, writing emerges as a vital practice underlying
> specifically Andean sacred culture and self-governance. At the same time, the authors find that Andean relations with the nation-state have been disadvantaged by state writing standards developed in dialogue with European academies but not with the
> rural literate tradition.
>
> ******************
>
> Histories of Race and Racism: The Andes and Mesoamerica from Colonial Times to the Present
> Editor: Laura Gotkowit
> 2011
> http://www.dukeupress.edu/Catalog/ViewProduct.php?productid=19903&viewby=subject&categoryid=128&sort=newest
>
> Description
> Ninety percent of the indigenous population in the Americas lives in the Andean and Mesoamerican nations of Bolivia, Ecuador, Mexico, Peru, and Guatemala. Recently indigenous social movements in these countries have intensified debate about racism
> and drawn attention to the connections between present-day discrimination and centuries of colonialism and violence. In Histories of Race and Racism, anthropologists, historians, and sociologists consider the experiences and representations of
> Andean and Mesoamerican indigenous peoples from the early colonial era to the present. Many of the essays focus on Bolivia, where the election of the country’s first indigenous president, Evo Morales, sparked fierce disputes over political power,
> ethnic rights, and visions of the nation. The contributors compare the interplay of race and racism with class, gender, nationality, and regionalism in Bolivia, Ecuador, Guatemala, Mexico, and Peru. In the process, they engage issues including
> labor, education, census taking, cultural appropriation and performance, mestizaje, social mobilization, and antiracist legislation. Their essays shed new light on the present by describing how race and racism have mattered in particular Andean and
> Mesoamerican societies at specific moments in time.
>
> Contributors
> Rossana Barragán
> Kathryn Burns
> Andrés Calla
> Pamela Calla
> Rudi Colloredo-Mansfeld
> María Elena García
> Laura Gotkowitz
> Charles R. Hale
> Brooke Larson
> Claudio Lomnitz
> José Antonio Lucero
> Florencia E. Mallon
> Khantuta Muruchi
> Deborah Poole
> Seemin Qayum
> Arturo Taracena Arriola
> Sinclair Thomson
> Esteban Ticona Alejo

Comentarios

Entradas populares de este blog

Dizzy, Cage y el silencio / de Escritos MItimaes

DIZZY, CAGE Y EL SILENCIO Con unos meses de diferencia, el silencio final ha unido a dos maestros de la música: Dizzy Gillepsie y John Cage. De la historia de Dizzy conozco poco. Pero sé que su genio musical está detrás de muchas piezas que oigo a diario en la radio. La ausencia de los andes se llena fácilmente con la expresión vital de quienes por mucho tiempo han estado exilados de las mas mínima humanidad y sin embargo han podido, a través de una sabia mantención del sentimiento del ritmo, expresar una música plena y apasionante, que siempre se adelanta a darle respuesta a las luchas y pulsaciones de su pueblo. Si algo puede caracterizar al Jazz es el de ser una música de transformaciones. Muchos cambios se deben a Dizzy. Los que más me tocan son su encuentro con la percusión caribeña, y en especial cubana, que da origen al llamado Jazz Latino; y su colaboración con Charlie “Bird” Parker en la cual el Be Bop le da al Jazz una gran amplitud improvisacional. Influye tambié...

La hora de las nietas, artículo de Marco Avilés en El Pais.

Hawansuyo celebra el reciente artículo de Marco Avilés en El Pais sobre la emergencia de las escritoras peruanas en torno a sus  abuelas, centrándoselas en Leda Quintana, Gloria Alvitrez, Miluska Benavides, Carolina Fernández, Dina Ananco y muestra paisana aymarina, la querida Lourdes Aparición, todas con una producción notable, que ademas  han estado organizando una serie de recitales llamado "Ancestralidades".  Un texto sugerente, que abre interrogantes a profundizar y que, según Miluska Benavides " Se trata de una generación de personas de origen popular que,...tras años de ser representados (...) pueden ahora representarse a sí mismos, ejercer el arte sin mediación", mientras Nilo Tomaylla  añade  "Es lo que llamo la literatura postarguediana: Ya no necesitamos intermediarios para que hablen por nosotros; porque al fin hemos aprendido a leer y escribir; qué mejor si el fuego de la creación se prende desde la pluma de las mujeres."    ...

Una invitación al gran mandala de Tenzing Rigdol. Marithelma Costa

En el Metropolitan Museum of Art de Nueva York, tras la zona de arte medieval donde suele instalarse el árbol natalicio, se halla BOAT, acrónimo de Biography Of A Thought (o  Biografía de un Pensamiento) , la instalación del artista contemporáneo nepalí Tenzig Rigdol que se inscribe en la exhibición Mandalas. Mapping the Buddhist Art of Tibet. La macroexposición se ubica en el ala que en 1975 la familia Lehman construyó para albergar sus colecciones de arte. Aparte de la impresionante obra del artista nacido en Katmandú en 1982 situada en el atrio central, Mandalas. Mapping the Buddhist Art of Tibet muestra  cerca de cien pinturas, esculturas, joyería, textiles, instrumentos y una variedad de objetos rituales de los siglos XII al XV.  Los mandalas son  diagramas simbólicos que representan el universo y la totalidad de la experiencia humana. Se utilizan como herramientas de meditación y reflexión.  Según la información que provee el museo en su página web, el tít...